- سه شنبه ۱۹ مرداد ۹۵
- ۱۲:۰۸

اسلام، دین الهی، به عنوان کاملترین دین، بهترین دستورات را در تمامی زمینه ها دارد. تربیت اجتماعی دانش آموزان مسئله مهمی است که اگر بر اساس آیات قرآنی عمل کنیم، موفق خواهیم شد و می توانیم دانش آموزانی توانمند در جامعه تربیت کنیم. لذا اولین قدم برای معلمان، رجوع به آیات قرآنی ضرورت دارد و در مرحله بعد بررسی روایات اسلامی. ابتدا مفهوم شناسی تربیت اجتماعی اهمیت به سزایی دارد.
بررسی مفهوم تربیت اجتماعی در اسلام
تربیت اجتماعی در اسلام، مفهومی مشابه مفاهیم مطرح شده دارد، اما مفهومی پخته تر، به طوری که میتوان تربیت اسلامی را جامع تمامی تعاریفی دانست که توسط نظریه پردازان ارائه شده است.
«مقصد از تربیت اجتماعی در اسلام این است که کودک را به آداب و اصول ارزشمند اجتماعی برخاسته از آموزههای تربیتی اسلام را بپرورانیم تا بتواند در جامه مظهر حسن رفتار، ادب، تعادل، عقل پخته، و تلاش حکیمانه باشد» (بهشتی، 1392: 224).
بررسی مهمترین اصولی از تربیت اجتماعی از دیدگاه اسلام، که باید معلمان به کار گیرند:
الف-توجه به نیاز های اجتماعی دانشآموزان
حل نیازهای اجتماعی دانش آموزان، یکی ضروریات و پایههای تربیت اجتماعی است.
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «به شما درباره جوانان به نیکی سفارش میکنم که آنها دلی رقیقتر وقلبی فضیلتپذیرتر دارند» (محمدی ری شهری، 1386، جلد7، ص368) .
ب-مسئولیت پذیری دانشآموزان
تاریخ ارزشمند اسلام بیانگر نمونههای زیادی از واگذاری مسئولیت به نوجوانان و جوانان از جانب رسولالله است. آن حضرت مصعب بر عمیر را که در آن روز جوان نورسی بود برای تبلیغ دین اسلام به مدینه فرستاد و او هم با بهره گیری از نیرو و نشاط جوانی، منشا تحولات و پیشرفتهای مهمی در تاریخ اسلام شد. این و نمونه های دیگر، همگی درس بزرگ تربیتی برای معلمان است که در برخورد با دانشآموزان از دادن مسئولیت ابا نکنند
منابع
بهشتی، احمد (1392)، اسلام و تربیت کودکان، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
محمد، محمدی ری شهری (1386)، حکمت نامه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم (عربی - فارسی)، قم: دارالحدیث، چاپ اول.
- تربیت اچتماعی
- ۴۶۹