- سه شنبه ۱۹ مرداد ۹۵
- ۱۵:۳۶
یک معلم، در هر حال و در همه جا با یک اندیشه زندگی می کند و آن ، کسب بالاترین کیفیت آموزشی توسط هر دانش آموز است و در این بین ارزشیابی واقعاً حیاتی ترین کار هر معلم است و چیزی است که می تواند تاثیری کلیدی بر نحوه بهبود و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد. تربیت در فرهنگ اسلامی علاوه بر مفهوم پرورش ، شامل تزکیه و پرورش معنوی نیز می شود.
پرورش، عهده دار تحقق توانایی های لازم در متربی برای اداره حیات فردی و اجتماعی خویش است، ولی تربیت در عین مشتمل بودن بر همه این مفاهیم، عهده دار حیات ملکوتی انسان نیز هست. معلم با توجه به نقش و جایگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شکلی در صدد تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس بر می آید؟
دانش و مهارت معلمی را از چند جنبه می توان بررسی و تحلیل کرد و ما بر اساس تعیین موضوع نقش و جایگاه معلم در ایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس صرفاً جنبه تربیت دینی مطابق با فرهنگ اسلامی را مد نظر داشته چرا که این موضوع یکی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین در عرصه حیات آموزشی شان تلقی می گردد. پرواضح است که معلمین به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید خود از ارزش ها و هنجارها پیروی کنند و از سجایای اخلاقی برخوردار باشند. کتابخوانی و غنی ساختن فرهنگ برای دانش آموزان الزامی است.
در این مورد معلم می تواند با راهنمایی خود، متعلّمان را به خرید کتابهای مفید تشویق کرده و با خرید چند کتاب به طور دسته جمعی، در سال چندین کتاب در کلاس خوانده شود. حرفه مدرسی در تدریس به دیگران خلاصه نمی شود، بلکه یک معلم باید علاقه به خود آموزی نیز داشته باشد. از این راه او کمبودهای خود را جبران می کند. به علاوه همدم شدن با سایرین بخصوص در رده آموزگاری دبستان و دبیرستان ، در شهرهای دورافتاده . موجبات خودسازی او را فراهم می سازد.
در رابطه با فرهنگ اسلام می توان استنباط نمود که کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . این هدف غایی به اهداف اعتقادی ، اخلاقی و علمی و آموزشی و ... مرتبط است .خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است .کیفیت معلم امروز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه ای حفظ عناصر و ارزش های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق می گردد.دتفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می دهد که ، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است و باید به چند اصل توجه نمود :
*الگوپذیری از سیره پیامبر (ص) و ائمه بعنوان سرمشق های تعیین شده دین مبین اسلام
*اتخاذ تدابیری در جهت تعلیم و تربیت از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی توام با تربیت معنوی و تهذیب اخلاقی
*آموزش مهارتهای تخصصی معلم جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آنان
*نهادیه شدن تفکرات خلاقانه و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه
*مشارکت دولت و سایر نهادها و سازمانها خصوصاً رسانه ها در جهت ارائه الگوهای صحیح مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی
*عدم وابستگی فکری معلمین به بیگانگان در جهت ممانعت رسوخ فرهنگ بیگانه که باعث انحراف در تحلیل مسائل دینی و فرهنگی
یک معلم، در هر حال و در همه جا با یک اندیشه زندگی می کند و آن ، کسب بالاترین کیفیت آموزشی توسط هر دانش آموز است و در این بین ارزشیابی واقعاً حیاتی ترین کار هر معلم است و چیزی است که می تواند تاثیری کلیدی بر نحوه بهبود و پیشرفت دانش آموزان داشته باشد. تربیت در فرهنگ اسلامی علاوه بر مفهوم پرورش ، شامل تزکیه و پرورش معنوی نیز می شود.
پرورش، عهده دار تحقق توانایی های لازم در متربی برای اداره حیات فردی و اجتماعی خویش است، ولی تربیت در عین مشتمل بودن بر همه این مفاهیم، عهده دار حیات ملکوتی انسان نیز هست. معلم با توجه به نقش و جایگاه ممتازش در جامعه چگونه و به چه شکلی در صدد تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس بر می آید؟
دانش و مهارت معلمی را از چند جنبه می توان بررسی و تحلیل کرد و ما بر اساس تعیین موضوع نقش و جایگاه معلم در ایجاد وتقویت فرهنگ اسلامی در مدارس صرفاً جنبه تربیت دینی مطابق با فرهنگ اسلامی را مد نظر داشته چرا که این موضوع یکی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های معلمین در عرصه حیات آموزشی شان تلقی می گردد. پرواضح است که معلمین به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت باید خود از ارزش ها و هنجارها پیروی کنند و از سجایای اخلاقی برخوردار باشند. کتابخوانی و غنی ساختن فرهنگ برای دانش آموزان الزامی است.
در این مورد معلم می تواند با راهنمایی خود، متعلّمان را به خرید کتابهای مفید تشویق کرده و با خرید چند کتاب به طور دسته جمعی، در سال چندین کتاب در کلاس خوانده شود. حرفه مدرسی در تدریس به دیگران خلاصه نمی شود، بلکه یک معلم باید علاقه به خود آموزی نیز داشته باشد. از این راه او کمبودهای خود را جبران می کند. به علاوه همدم شدن با سایرین بخصوص در رده آموزگاری دبستان و دبیرستان ، در شهرهای دورافتاده . موجبات خودسازی او را فراهم می سازد.
در رابطه با فرهنگ اسلام می توان استنباط نمود که کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی است . این هدف غایی به اهداف اعتقادی ، اخلاقی و علمی و آموزشی و ... مرتبط است .خداوند نخستین معلم است و شغل معلمی شریف و با عظمت است .کیفیت معلم امروز به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آموزش و پرورش قلمداد می شود و از مهمترین اهداف نظام آموزشی در هر جامعه ای حفظ عناصر و ارزش های اسلامی و فرهنگی است و این امر بدون تردید در هر برهه از زمانی با تلاش معلمان محقق می گردد.دتفکر در مساله نقش و جایگاه معلم در ایجاد و تقویت فرهنگ اسلامی در مدارس نشان می دهد که ، معلمان مهمترین اصل اساسی در پیشبرد اهداف پژوهش حاضر بوده است و باید به چند اصل توجه نمود :
*الگوپذیری از سیره پیامبر (ص) و ائمه بعنوان سرمشق های تعیین شده دین مبین اسلام
*اتخاذ تدابیری در جهت تعلیم و تربیت از سطح ابتدایی تا متوسطه و عالی توام با تربیت معنوی و تهذیب اخلاقی
*آموزش مهارتهای تخصصی معلم جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آنان
*نهادیه شدن تفکرات خلاقانه و نوآورانه متناسب با فرهنگ اسلامی جامعه
*مشارکت دولت و سایر نهادها و سازمانها خصوصاً رسانه ها در جهت ارائه الگوهای صحیح مطابق با نظام ارزشی و اعتقادی
*عدم وابستگی فکری معلمین به بیگانگان در جهت ممانعت رسوخ فرهنگ بیگانه که باعث انحراف در تحلیل مسائل دینی و فرهنگی
- تربیت فرهنگی
- ۱۰۶۵