- سه شنبه ۱۹ مرداد ۹۵
- ۱۶:۰۰
آخرین نشست تخصصی کودک و نوجوان سرای اهل قلم در سال جاری به بررسی طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان که حاصل پژوهش مرکز تحقیقات بین رشتهای دانشگاه امامصادق(ع) است، اختصاص داشت.
در نشست تخصصی کودک و نوجوان سرای اهل قلم که عصر روز گذشته یکشنبه 21 اسفند با اجرای حامد محقق برگزار شد، مهدی طغیانی و محمدهادی محمودی(دو تن از اعضای مرکز تحقیقات بین رشتهای علوم انسانی و اسلامی دانشگاه امامصادق(ع) ) به تبیین و بررسی طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان که نزدیک به 6 سال است در این مرکز مراحل پژوهش خود را توسط گروهی از کارشناسان می گذراند، پرداختند.
در ابتدای این نشست مهدی طغیانی مدیر تدوین طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان در سخنانی با اشاره به اینکه کار روی این طرح براساس احساس نیازی که در تعارض میان شیوههای سنتی اقتصادی و نظام مدرن اقتصاد جهانی به انجام رسید، گفت: از دیدگاه یک کارشناس اقتصادی مشکلات جامعه از جنبه اقتصادی در دستههای گوناگونی تقسیم میشود که اگر بر این مشکلات غلبه پیدا کنیم مشکلات اجتماعی به شکل زیربنایی حل خواهد شد.
وی ادامه داد: مهمترین این مشکلات بحث تحول فرهنگی جامعه است که از بعد اقتصادی باید تحول فکری و فرهنگی در جامعه صورت گیرد که متأسفانه در شرایط کنونی جامعه ایرانی دچار این تحول نشده است و استراتژیکترین مقطع برای ایجاد این تحول دوران کودکی است.
طغیانی بروز خیلی از مشکلات امروز اقتصادی را نشأت گرفته از این دانست که کودکان و نوجوانان تحت آموزش مؤثر و مفید قرار نگرفتند و گفت: از آنجا که خیلی از عملکردهای ما در جامعه جنبه اقتصادی دارد لذا آموزش صحیح و اصولی علم اقتصاد از مبتدیترین مسائل آن تا پیشرفتهترین آنها از همان دوران کودکی و نوجوانی تأثیر بسزایی دارد.
مدیر تدوین طرح تربیت اقتصاد اسلامی کودک و نوجوان با اشاره به بحران موجود در بازار کار گفت: بسیاری از فرزندان ما زمانی که در دوران نوجوانی و جوانی وارد بازار کار میشوند کارآفرین نیستند و تبدیل به نیروهای منفعل کاری و به اصطلاح پشت میز نشین میشوند و هر چه دولت نیز در راستای کارآفرینی هزینه کند و به طور مثال وام کسب و کار به آن تخصیص دهد، از آنجا که این عنصر کارآفرینی وجود ندارد، لذا این هزینهها در مصارف دیگری همچون کسب و کار کاذب مصرف میشود.
محمودی در پایان گفت: یک واقعیت وجود دارد این است که اقتصاد دین جامعه مدرن است و ما باید با استفاده از ساختارهای مدرن و متداول اقتصادی در دنیا محتوای بومی و دینی را در آن پیاده کنیم که اساس کار دوستان مدون و مؤلف این طرح نیز همین است.
- تربیت اقتصادی
- اخبار
- ۴۲۸